Aanschaf racefiets

Je hebt besloten te gaan wielrennen, maar hebt nog niet zo’n fantastische tweewieler. Hieronder staat informatie en enkele tips over de aanschaf van een fiets.

Allereerst moet je met jezelf een budget afspreken. Daarbij is het belangrijk om te weten dat je naast de fiets ook nog een uitrusting moet aanschaffen: denk aan een helm, wielerschoenen, kleding, fietscomputer, fietspompje. Vervolgens kun je twee kanten op met je budget. Tot ongeveer 600 euro kun je enkel tweedehands fietsen krijgen, daarboven kun je kiezen tussen een tweedehands of een nieuwe racer. Bij onze sponsor De Fietsenmaker kun je een gunstig geprijsde en vrijblijvende offerte laten maken in alle prijsklasses. In het algemeen is het wel waar dat, hoe meer je betaalt, des te beter de fiets is.

Nieuw:
Als je een nieuwe fiets koopt, kan de fietsenmaker je al van veel advies voorzien. Je krijgt de nieuwste onderdelen en alles wordt perfect op maat afgesteld. Wil je een fiets kopen die prijs/kwalitatief sterk is, dan moet je bij de Duitse merken zijn: Rose, Canyon, Stevens, Bulls, Cube. Wil je een exclusief ros en je onderscheiden van andere wielrenners dan zijn er nog voldoende andere merken zoals: Pinarello, Cervelo, Isaac, DeRosa, Wilier, Colnago, Merckx.
+ nieuwste van het nieuwste
+ service van de fietsenmaker
- goede instapfiets kost al gauw 1000 euro

Tweedehands
Je kan ook overwegen om op Marktplaats een tweedehands racefiets te kopen. De prijzen hebben daar grotere marges, maar dat neemt ook een risico met zich mee. Slijtage en verkeerd gebruik kunnen op de lange termijn extra kosten met zich meebrengen. Als je zelf niet zoveel van fietsen afweet is het verstandig om een kenner mee te nemen als je naar een Marktplaatsverkoper gaat. Je kan ook heel veel geluk hebben en de perfecte deal waarmee je de komende 10 jaar kilometers gaat maken. Het allerbelangrijkste waar je bij een tweedehands fiets op moet letten is de fietsmaat. Een richtlijn voor je framemaat kun je hier bepalen. Let op! Elk merk heeft een andere geometrie, maat 54 bij de een kan overeenkomen bij maat 58 bij de ander. Gelukkig kun je met de zadelpen/zadel/stuur altijd nog veel spelen en de fiets op jouw lengte afstellen. Ten tweede moet je kijken naar de leeftijd van de fiets. Hoe ouder de fiets des te hoger het risico op defecten. Daarnaast gaan innovaties in de wielerwereld heel snel. Een fiets uit 2002 van 5000 euro is niet perse beter dan een fiets uit 2013 van 1500 euro. 
+ je kan de perfecte deal vinden
+ voor 200 euro heb je al een prima fiets, waarmee je leuk mee kan in de babbelgroep.
- groter risico op defecten


Aluminium/Carbon

Carbon frame.jpg
Carbon frame
Aluminium frame.jpg
Aluminium frame

Op websites zie je vaak dat er carbon en aluminium fietsen worden aangeboden. Hier in het kort de belangrijkste verschillen: Aluminium is goedkoper en duurzamer dan carbon. Ideaal als je net begint met wielrennen of je vooral focust op het rijden van lange tochten in een rustig tempo. Carbon fietsen zijn meestal zo’n 500-1000 euro duurder dan hun aluminium equivalent. Daarnaast is het risico op vervelende schade bij valpartijen groter. Carbon breekt/scheurt namelijk, waar aluminium eerder buigt dan breekt. Daartegenover staat dat carbon veel stijver is dan aluminium. Dat betekent dat het frame minder vervormt (er er dus minder energieverlies optreedt) als er grote krachten op komen tijdens bijvoorbeeld een sprint. Daarnaast zien carbon frames er toch altijd net wat chiquer uit. Dat komt omdat deze in mallen kunnen worden gemaakt. Aluminium frames worden meestal gelast.

Schakelgroep
De waarde van een fiets wordt grotendeels bepaald door de schakelgroep. Er zijn drie grote merken: Sram, Campagnolo en Shimano. Ze schakelen allemaal op een verschillende manier. De manieren kun je hier bekijken. Elk merk heeft een onderverdeling in productielijnen. Hieronder een beeld van hun kwaliteit en prijzen.

De verschillende schakelgroepen
Groepen.jpg

Verder zitten er natuurlijk nog wielen een stuur en zadel op een racefiets. Uiteraard zitten hier ook allemaal prijsklasses in. Als je hier meer informatie of advies over wil weten dan raad ik je aan om naar de training te komen en een praatje te maken met een gesoigneerde Domrenner die je daar alles over kan vertellen.