Hoe fiets ik

Klimmen

Zorgvuldig omgaan met je krachten, je mogelijkheden kennen en je hoofd erbij houden dus. Het plan van aanpak blijft hetzelfde voor ieder niveau fietser

Klimritme
Het klimritme wordt vaak bepaald in de eerste meters van de klim. Het klimritme heeft vooral met de juiste versnellingkeuze te maken. Maak niet de keuze voor een versnelling voordat je ook maar één procent omhoog gaat. Door het hoge beentempo schiet de hartslag en de ademhalingsfrequentie omhoog. Dit kost onnodig veel energie. Schakel daarom pas terug terwijl je klimt. De juiste verhouding tussen versnelling, hartslag en ademhaling, dat bepaalt het klimritme.

Fietshouding
Klimmen kost erg veel energie en een goede ademhaling is daarom belangrijk. Je geeft je longen meer ruimte door rechtop te zitten op je zadel en je handen op het horizontale deel van je stuur te plaatsen. Als je staand wilt klimmen, kies er dan voor om twee kransjes zwaarder te schakel dan in zittende positie. Schakel twee kransjes lichter als je weer zitten gaat klimmen
De keuze voor zittend of staand klimmen is persoonlijk, maar kies bij steile stukken voor staand klimmen omdat je dan meer gebruik kunt maken van het lichaamsgewicht dat op de pedalen valt. Verplaats hierbij je handen van het horizontale deel van het stuur naar de remgrepen. Eventuele interessante discussie over wel of niet staand klimmen vind je hier

Bochten
Benut de bochten tijdens het klimmen zo veel mogelijk om te eten en drinken. Dan kun je tegelijkertijd om je heen kijken en genieten. Om te klimmen dien je je energievoorraad namelijk op peil te houden.

Afdalen
Afdalen doe je met de handen in de beugel. Vergeet dit nooit! Veel fietsers hebben in de afdaling de handen op de remgrepen. Dit kan even wennen zijn maar de voordelen zijn groot. Door de verplaatsing van de handen onder in de beugels veranderd je positie en komt het zwaartepunt lager te liggen. Hierdoor heb je meer controle over de fiets. Je kunt krachtiger remmen en je mocht je een hobbel tegen komen, dan kun je niet zomaar van je stuur afschieten met alle gevolgen van dien. Al met al ben je sneller maar bovenal veiliger aan het dalen.